Producent i dystrybutor środków smarowych dla motoryzacji i przemysłu

Blog

Czym jest norma Volkswagena 504.00/507.00?

Przy doborze odpowiedniego oleju kierujemy się oczywiście klasą lepkości normami API i ACEA – ale równie ważne są specyfikacje producentów pojazdów (OEM).


Aby nasz pojazd pracował długo i bezawaryjnie, musimy pamiętać o jego regularnym serwisowaniu – w tym o kluczowej czynności jaką jest wymiana oleju. Korzystanie z produktów zalecanych przez OEM pozwala nam mieć pewność, że przez cały okres między wymianą będzie spełniał wszystkie niezbędne funkcje.

Środki smarowe są zaprojektowane, aby utrzymywać elementy silnika w czystości, w odpowiedniej temperaturze pracy oraz aby zapewnić, że wszystkie pracujące ze sobą elementy są chronione przed zużyciem i uszkodzeniami wynikającymi z ich kontaktu. Obecnie również odgrywają dużą rolę w zmniejszeniu emisji szkodliwych związków oraz zmniejszeniu ilości zużywanego paliwa.

W związku z tym, użycie środka spełniającego oczekiwania konkretnego pojazdu jest bardzo istotne.

Producenci pojazdów, świadomi dużej roli jaką odgrywa środek smarowy w pojeździe wykraczają poza zalecenia ACEA i publikują swoje specyfikacje. Dzięki temu użytkownik końcowy dostaje zapewnienie, że konkretny produkt jest przeznaczony i zaprojektowany z myślą o pracy w ich pojeździe.

Jedną z najbardziej znanych i istotnych specyfikacji jest 504.00/507.00 wydana przez Grupę Volkswagen.

Volkswagen doskonale rozumie ważność doboru odpowiedniego oleju, co przekłada się na to, że ich program certyfikacji produktów jest jednym z najbardziej surowym i wymagającym. Proces uzyskania takiej certyfikacji rozpoczyna się od pozyskania aprobaty C3 dla produktu, co jest połączone z aż 1397 godzinami testów na ośmiu silnikach. Wszystkie oleje muszą posiadać lepkość wysokotemperaturową HTHS powyżej 3.5 cP i obniżone poziomy popiołu siarczanowego, fosforu i siarki (Low SAPS) oraz trwałość, czystość i radzenie sobie z powstawaniem sadzy.

Po tych testach następują kolejne, trwające 1402 godziny. Jest ich osiem i mierzą szereg właściwości od redukcji w zużyciu paliwa, do ochrony przed korozją.

Dopiero gdy olej przejdzie te testy pomyślnie następuje ostatni etap, testy specjalnie zaprojektowane aby zweryfikować pracę środka smarowego w warunkach typowych dla silników grupy Volkswagen. Zakłada on testowanie na minimum 16 silnikach przez minimum 10 000 godzin. Zapewnia to, że każdy olej, który przejdzie testy pozytywnie jest w stanie dostarczyć efektywną wydajność i ochronę komponentów.

Wszystkie te testy są zlecane przez producentów pakietów dodatków do gotowego oleju. Pozwala to nam na zakup dodatku, który posiada potwierdzoną jakość przez Volkswagen.

Dzięki korzystaniu z takich surowców, od sprawdzonych dostawców, mamy pewność, że formulacja wykorzystana do produkcji oleju Tedex również będzie spełniać wymagania normy 504.00/507.00.

 

Polecane produkty spełniające normę Volkswagen 504.00/507.00:

 

Tedex Synthetic Premium 5W-30
Tedex Synthetic Premium 0W-30

Czytaj więcej Czytaj mniej

Oleje silnikowe zalecane do pojazdów marki Ford

Nie wiesz który produkt wybrać do swojego pojazdu marki Ford?

Niezależnie czy jest napędzany benzyną, dieslem, czy może jest to pojazd hybrydowy - olej silnikowy jest koniecznym elementem zapewniającym bezawaryjną pracę jednostki napędowej Twojego samochodu.


Tak jak i w przypadku każdej marki, również w przypadku Forda wybór odpowiedniego oleju silnikowego ma znaczenie.

Przy wyborze należy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii:

 

  • Klasa lepkości oleju np. 5W-30, 0W-40,
  • Rodzaj użytej bazy olejowej np. mineralna, syntetyczna,
  • Klasa jakości oleju API np. SL, SN,
  • Spełniane przez niego normy i specyfikacje: Jeśli chodzi o markę Ford to najważniejsze specyfikacje, które są wymagane w przypadku tych pojazdów to specyfikacje samego producenta - Forda. Są one oznaczane na przykład: Ford WSS-M2C917A. Informację o spełnianych specyfikacjach zawsze możemy znaleźć na opakowaniu oleju silnikowego. Dzięki temu wiemy czy dany produkt jest odpowiedni do naszego pojazdu.

 

I jeszcze jedna, najważniejsza kwestia - informacje zawarte w książce serwisowej pojazdu. Dzięki temu wiemy jaki dokładnie produkt jest zalecany do naszego modelu. W przypadku Forda zazwyczaj będą to informacje o klasie lepkości i wymaganych specyfikacjach.

Nasi eksperci pomogą wam w doborze odpowiedniego środka smarnego na podstawie informacji o modelu i roczniku danego pojazdu.

 

 

Poniżej proponujemy kilka naszych produktów odpowiednich do pojazdów marki Ford:

 

1. Tedex Synthetic Motor Oil SN/SM/CF SAE: 5W-40

Odpowiedni dla:

  • Ka 1.2 Duratec ('08-'16)
  • Ka 1.3 TFVi Duratorq ('08-'16)
  • Galaxy 1.9 TDi ('95-'00)
  • Galaxy 1.9 TDi ('00-'06)

 

2. Tedex Synthetic (FS) Motor Oil,API: SN SAE: 0W-40

Odpowiedni dla:

 

  • Focus 2.3 RS EcoBoost('14-)

 

3. Tedex Synthetic (MS) Motor Oil API: SN/SN-RC/CF 5W-20

 

Odpowiedni dla:

 

  • Ka+ 1.2 Duratec ('16-)
  • Fiesta 1.25 16V, 1.4 16V, 1.4V LPG ('08-'11)
  • Fiesta 1.0 ('12-)
  • Fiesta 1.0 EcoBoost, Red/Black ('12-)
  • Fiesta 1.25 16V ('12-'17)
  • Fiesta 1.25 16V ('17-)
  • Fiesta 1.4 16V, 1.4 16V LPG ('12-'12)
  • Fiesta ST 1.6 Ecoboost ('13-'17)
  • Fiesta ST 1.6 Ecoboost ('17-)
  • Fiesta 1.0 Ecoboost ('16-)
  • Fiesta 1.1 Duratec ('16-)
  • Fiesta 1.5 Ecoboost ('18-)
  • Fusion 1.25 16V, 1.4 16V LPG, 1.6 16V ('02-'12)
  • Focus 1.4 16V, 1.6 16V,1.8 16V, 2.0 16V ('04-'11)
  • Focus 1.6 16V Flex Fuel ('09-'11)
  • Focus 1.8 16V Flex Fuel ('09-'11)
  • Focus 2.0 16V CNG, 2.0 16V LPG ('09-'11)
  • Focus 1.0 EcoBoost ('12-'18)
  • Focus 1.5 EcoBoost ('14-'18)
  • Focus 1.6 16V Ti-VCT, 1.6 EcoBoost, 1.6 Flex Fuel ('11-)
  • Focus 2.0 ST EcoBoost ('12-)
  • Focus 1.0 EcoBoost ('18-)
  • Focus 1.5 EcoBoost ('18-)
  • Mondeo 1.8 SCi ('06-'07)
  • Mondeo 2.5 ('01-'03)
  • Mondeo 2.5 ('03-'07)
  • Mondeo 3.0 V6, ST 220 ('02-'07)
  • Mondeo 1.6 16V, 2.0 16V, 2.3 16V ('07-'10)
  • Mondeo 1.6 Ti-VCT ('10-'15)
  • Mondeo 1.6 EcoBoost ECOnetic ('11-)
  • Mondeo 2.0 16V, Flex Fuel, LPG ('07-'10)
  • Mondeo 2.0 16V Flex Fuel ('10-'15)
  • Mondeo 2.0 16V EcoBoost SCTi ('07-'10)
  • Mondeo 2.0 16V EcoBoost SCTi ('10-'15)
  • Mondeo 1.0 EcoBoost ('14-)
  • Mondeo 1.5 EcoBoost, 2.0 EcoBoost ('14-)
  • Mondeo Hybrid 2.0 Duratec ('14-)
  • B-Max1.0 EcoBoost ('12-)
  • B-Max 1.4 Flexfuel, LPG ('12-)
  • B-Max 1.6 Ti-VCT ('12-)
  • Focus C-Max 1.6 16V, 1.8 16V ('03-'07)
  • Focus C-Max 2.0 16V ('03-'07)
  • C-Max 1.0 EcoBoost ('12-)
  • C-Max 1.5 EcoBoost ('15-)
  • C-Max 1.6 16V, 1.8 16V, 1.8 16V Flexfuel ('07-'10)
  • C-Max 1.6 Ti-VCT, 1.6 VCT Flexfuek, 1.6 Ti-VCT LPG ('10-'15)
  • C-Max 1.6 Ti-VCT ('15-)
  • C-Max 1.6 EcoBoost ('16-)
  • C-Max 2.0 16V ('07-'07)
  • C-Max 2.0 16V ('08-'10)
  • C-Max 2.0 16V CNG, 2.0 16V LPG ('09-'10)
  • C-Max 2.0 Hybrid ('14-)
  • (Grand) C-Max 1.0 EcoBoost ('12-)
  • (Grand) C-Max 1.5 EcoBoost ('15-)
  • (Grand) C-Max 1.6 Ti-VCT, EcoBoost, Flex Fuel, LPG ('10-'15)
  • (Grand) C-Max 1.6 Ti-VCT, Flex Fuel ('15-)
  • Galaxy, S-Max 1.5 EcoBoost ('15-)
  • Galaxy, S-Max 1.6, 1.6 EcoBoost ('10-'15)
  • Galaxy, S-Max 2.0 16V ('06-'10)
  • Galaxy, S-Max 2.3 16V, 2.5 20V Turbo ('06-'10)
  • Galaxy, S-Max 2.0 16V Flex Fuel ('09-'10)
  • Galaxy, S-Max 2.0 16V Flex Fuel, EcoBoost SCTi ('10-'15)
  • Galaxy, S-Max 2.0 EcoBoost ('15-)
  • EcoSport 1.0 EcoBoost ('13-'18)
  • Ecosport 1.0 EcoBoost ('18-)
  • EcoSport 1.5 Ti-VCT ('13-'17)
  • EcoSport 1.5 Ti-VCT ('17-)
  • Kuga 1.5 EcoBoost 2WD, AWD ('14-)
  • Kuga 1.6 EcoBoost 2WD, AWD ('13-'14)
  • Kuga 2.0 EcoBoost ('18-)
  • Kuga 2.5 Turbo AWD ('08-'11)
  • Kuga 2.5 Turbo ('13-'16)
  • Toumeo Courier 1.0 EcoBoost ('14-)
  • Toumeo Connect 1.8 ('02-'07)
  • Toumeo Connect 1.0 EcoBoost ('13-)
  • Toumeo Connect 1.6 EcoBoost ('13-)
  • Mustang GT 5.0 V8 ('14-)

 

Ford to renomowana marka samochodowa o fascynującej historii i interesujących faktach. Oto kilka intrygujących informacji dotyczących tej ikonicznej marki:

  • Początki Firmy Ford: W 1903 roku Henry Ford założył Ford Motor Company. Jego przełomowym modelem był Model T, pierwszy masowo produkowany samochód, który rewolucjonizował krajobraz motoryzacyjny. Model T uczynił samochody bardziej dostępnymi dla szerokiego grona konsumentów.
  • Innowacyjna Linia Montażowa: Ford był pionierem w stosowaniu linii montażowej do produkcji samochodów. Wprowadzenie tej innowacji w 1913 roku znacznie skróciło czas produkcji pojazdu, co przyczyniło się do obniżenia kosztów i zwiększenia dostępności samochodów.
  • Mustang - Symbol Sportowych Aut: Wprowadzony w 1964 roku Ford Mustang stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów sportowych. Jego styl, wydajność i dostępna cena przyczyniły się do ogromnej popularności tego modelu.
  • F-150 - Lider Sprzedaży w USA: Ford F-150 to jedno z najczęściej kupowanych aut w Stanach Zjednoczonych. Ten solidny i wszechstronny pickup zdobył uznanie zarówno wśród konsumentów, jak i ekspertów.
  • Ford GT - Powrót Legendy: W 2005 roku Ford GT powrócił jako hołd dla kultowego modelu GT40, który triumfował w 24-godzinnych wyścigach Le Mans w latach 60. XX wieku. Nowy Ford GT również odniósł sukcesy na torze wyścigowym.
  • Ford w Świecie Filmu: Samochody Ford często goszczą na wielkim ekranie. Na przykład, Ford Mustang zagrał główną rolę w filmie "Bullitt" z 1968 roku, z jedną z najbardziej kultowych scen pościgów samochodowych w historii kina.
  • Elektryczna Przyszłość: Ford zdecydowanie inwestuje w rozwój samochodów elektrycznych. Modele takie jak Ford Mustang Mach-E stanowią dowód zaangażowania marki w zrównoważoną mobilność.

Te fascynujące fakty ilustrują, jak Ford odegrał kluczową rolę w historii motoryzacji i nadal pozostaje istotnym graczem na dynamicznym rynku samochodowym.

Czytaj więcej Czytaj mniej

Rozruch silnika zimą

Rozruch silnika zimą może być wyzwaniem, zwłaszcza jeśli temperatura spadnie poniżej zera. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc.


  • Sprawdź akumulator: Upewnij się, że akumulator jest naładowany. Niskie temperatury mogą znacząco wpływać na jego wydajność.
  • Użyj środków przeciw zamarzaniu: Dodaj do paliwa specjalny dodatek, który pomoże uniknąć jego zamarzaniu. Problem ten dotyczy głównie oleju napędowego (diesla).
  • Rozgrzej silnik: Jeśli masz możliwość - parkuj samochód w garażu gdzie temperatura jest dodatnia. Jeśli nie masz takiej możliwości to po prostu uruchom samochód na kilka minut, aby podgrzać silnik przed próbą startu.
  • Sprawdź olej: Upewnij się, że używasz oleju o właściwościach dostosowanych do niskich temperatur. Należy korzystać z olejów wielosezonowych, które w nazwie zawierają XW-X (np. 0W-30). Im niższa wartość przed literą W, tym lepsze własności niskotemperaturowe posiada olej.
  • Zadbaj o dobry stan świec żarowych: Jeśli masz samochód z silnikiem wysokoprężnym, sprawdź, czy świece są w dobrym stanie. Przed uruchomieniem silnika zawsze czekamy aż kontrola świec zgaśnie ("sprężynka").
  • Nie przesadzaj z obrotami: Podczas rozruchu unikaj nadmiernego przyspieszania. Pozwól silnikowi rozgrzać się stopniowo.
  • Pamiętaj, że regularna konserwacja pojazdu, zwłaszcza przed sezonem zimowym, może znacznie ułatwić rozruch silnika w trudnych warunkach.

 

Olej silnikowy ma istotny wpływ na rozruch silnika zimą. W niskich temperaturach, olej może stawać się gęstszy, co utrudnia jego przepływ i może wpływać na skuteczność rozruchu. Lepkość oleju odnosi się do jego zdolności do przepływu i smarowania w różnych temperaturach.

Aby mieć pewność, że olej będzie odpowiedni do warunków należy zwrócić uwagę na poniższe kwestie:

 

  • Klasa lepkości: Oleje silnikowe są oznaczone klasą lepkości (według SAE), która określa jego właściwości w różnych temperaturach. W zimie zaleca się stosowanie oleju o niższej klasie lepkości, aby umożliwić łatwiejszy rozruch silnika. Oznaczenia te są zazwyczaj poprzedzone literą "W" (np. 5W-30), gdzie "W" oznacza zimowy (winter).
  • Baza olejowa użyta w produkcie: Oleje syntetyczne mają tendencję do utrzymania swojej płynności w niższych temperaturach w porównaniu do olejów mineralnych. Dlatego w zimowych warunkach, szczególnie tam, gdzie temperatury mogą spaść znacznie poniżej zera, oleje syntetyczne są bardziej zalecane.
  • Dodatki przeciw zamarzaniu w oleju: Niektóre oleje zawierają specjalne dodatki (depresatory), które pomagają w utrzymaniu płynności oleju w zimie. W opisie oleju często znajdziemy informacje w jakich temperaturach otoczenia olej będzie miał zapewnione wszystkie właściwości.

Pamiętaj! Ważne jest, aby używać oleju silnikowego zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, a także dostosować go do warunków zimowych, wybierając odpowiednią klasę lepkości. Regularna wymiana oleju jest kluczowa, aby utrzymać jego właściwości i zapewnić płynność w różnych warunkach atmosferycznych.

Czytaj więcej Czytaj mniej

Czym są normy ACEA?

Jedną z dwóch najważniejszych klasyfikacji jakościowych olejów obecnych na naszym rynku klasyfikacja Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).


Możemy wyróżnić trzy główne klasy:
A/B – oleje do silników benzynowych i silników wysokoprężnych w samochodach osobowych i lekkich samochodach dostawczych
C – oleje LOW SAPS czyli oleje niskopopiołowe; do silników benzynowych i diesla w samochodach spełniających nowe normy czystości spalin
E – oleje do silników diesla wykorzystywanych w samochodach ciężarowych.
Dla klas A/B oraz C ostatnia aktualizacja wymagań została wydana w roku 2023, zaś dla klasy E ostatnia aktualizacja została wydana w roku 2022.
Najnowsze informacje na temat działań ACEA, w tym na temat powyższej klasyfikacji znajdują się na stronie https://www.acea.auto/.
 

Oleje silnikowe do samochodów osobowych zazwyczaj są określane jako kombinacja silników benzynowych i wysokoprężnych (np. ACEA A3/B4). Liczba po literze opisuje różnice w wydajności olejów silnikowych. W poniższej tabeli można znaleźć dokładniejszy opis specyfikacji ACEA:

Sekwencja ACEA Obszar zastosowania / wymagania
A3/B3 Lepkość HTHS ≥ 3,5 mPas, mniejsze straty odparowania, wysoka czystość tłoków i stabilność utleniania, wygasa w 2023 roku
A3/B4 Lepkość HTHS ≥ 3,5 mPas, spełnia wymagania dla silników wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim
A5/B5 Lepkość HTHS 2,9-3,5 mPas, inne standardy takie jak w normie A3/B4
A7/B7 Wysoka zawartość popiołu siarczanego, ochrona przed przedwczesnym zapłonem na niskich obrotach i ochrona przed zużyciem dla silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim z turbosprężarką, a także ochrona przed osadzaniem się na turbosprężarce (TCCD) w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim
C1 Niska zawartość popiołu siarczanego, maks. 0,5%, HTHS ≥ 2,9 mPas, wygasa w 2023 roku
C2 Średnia zawartość popiołu siarczanego, maks. 0,8%, HTHS ≥ 2,9 mPas
C3 Średnia zawartość popiołu siarczanego, maks. 0,8%, HTHS ≥ 3,5 mPas
C4 Niska zawartość popiołu siarczanego, maks. 0,5%, HTHS ≥ 3,5 mPas
C5 Średnia zawartość popiołu siarczanego, maks. 0,8%, HTHS ≥ 2,6 < 2,9 mPas
C6 Zapewnia ochronę przed przedwczesnym zapłonem na niskich obrotach (LSPI) i ochronę przed zużyciem dla silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim z turbosprężarką, a także ochronę przed osadzaniem się na turbosprężarce (TCCD) w klasie olejów Low SAPS, kompatybilny z katalizatorem i systemami oczyszczania spalin GPF/DPF
E4 Oparta na MB 228.5, długie interwały wymiany oleju, odpowiednie dla silników EURO III
E6 ekomendowana dla silników EGR i SCR NOX z filtrem cząstek stałych w połączeniu z paliwem bez siarki, zawartość popiołu siarczanego ≤ 1%, wygasła w 2022 roku
E7 Rekomendowana dla silników EGR i SCR NOX bez filtra cząstek stałych, zawartość popiołu siarczanego ≤ 2%
E8 Zastępuje normę ACEA E6, UHPD (Ultra High Performance Diesel), Low SAPS, dla DPF, HTHS ≥ 3,5 mPas
E9 Rekomendowana dla różnych silników EGR i SCR NOX z lub bez filtra cząstek stałych w połączeniu z paliwem bez siarki, zawartość popiołu siarczanego ≤ 1%, wygasa w 2022 roku
E11 Zastępuje normę ACEA E9, SHPD (Super High Performance Diesel), średnia zawartość popiołu siarczanego, dla DPF, HTHS ≥ 3,5 mPas

 

 
Czytaj więcej Czytaj mniej

Co robić gdy zamarznie płyn do spryskiwaczy?

Wielu kierowców zapomina o wymianie płynu do spryskiwaczy z letniego na zimowy. W konsekwencji może dojść do uszkodzenia przewodów w układzie spryskiwaczy, ponieważ płyn ulega zamarznięciu.


Najlepiej unikać takiej sytuacji i pamiętać o wymianie płynu przed zimą. Letni ma bowiem temperaturę zamarzania w okolicach -1 stopni Celsjusza, zaś zimowy -20. Jeżeli jednak zapomnimy wymienić płyn na czas, warto dolać do letniego trochę zimowego, gdyż są one mieszalne lub koncentrat do spryskiwaczy. Wówczas obniżymy temperaturę zamarzania.
Kiedy płyn do spryskiwaczy zamarznie, ryzykujemy uszkodzenie przewodów w układzie spryskiwaczy, pęknięcie zbiorniczka na płyn spryskiwaczy oraz potencjalne uszkodzenie dysz spryskiwaczy, ponieważ ciecz zamienia się w ciało stałe, zmieniając swoją gęstość.
 

Jak zareagować na zamarznięty płyn do spryskiwaczy?

 
  • Najprostszym rozwiązaniem jest uruchomienie silnika i poczekanie, aż osiągnie on temperaturę roboczą. Ciepło generowane przez jednostkę napędową powinno pomóc w rozmrożeniu płynu do spryskiwaczy.
  • Kolejną skuteczną metodą jest przestawienie pojazdu do ogrzanego garażu, gdzie temperatura jest dodatnia. Ciepłe otoczenie pomaga w roztopieniu płynu.
     
Aby uniknąć problemów polecamy wymianę płynu letniego na Tedex Płyn do spryskiwaczy zimowy. Posiada temperaturę zamarzania na poziomie -22 stopnie, skutecznie usuwa wszelkie zabrudzenia z szyby samochodowej, posiada przyjemny zapach, nie zawiera metanolu.
Czytaj więcej Czytaj mniej

Czy kolor płynu chłodniczego ma wpływ na jego właściwości?

Kolor płynu nie ma wpływu na jego własności użytkowe, ale producenci zazwyczaj za pomocą koloru rozróżniają płyny produkowane na kwasach organicznych z uwagi na brak ich mieszalności ze zwykłymi płynami.


Trzy podstawowe rodzaje to:

  • IAT – Płyny zawierające związki nieorganiczne, takie jak azotany i krzemiany. Tworzą one grubą powłokę antykorozyjną i są przeznaczone do starszych modeli samochodów. Zalecany okres wymiany płynu IAT wynosi 2 lata.
  • OAT – Płyny wytwarzane przy użyciu związków organicznych. Ten rodzaj chłodziwa jest bezpieczny dla układów chłodzących wykonanych z aluminium. Warstwa antykorozyjna wytworzona przez płyn OAT jest cieńsza niż w przypadku chłodziwa IAT, ale jej skuteczność jest równie wysoka. Okres użytkowania płynu tego rodzaju wynosi około 5 lat. Płyny OAT nie są zalecane do starszych samochodów, gdyż niekorzystnie wpływają na elementy mosiężne i miedziane, obecne w dawniej produkowanych układach chłodzenia.
  • HOAT – Płyny hybrydowe zawierające składniki nieorganiczne oraz organiczne. Przeznaczone do użytku w najnowszych modelach samochodów. Ich trwałość wynosi około 5 lat lub 250 tys. km.

Nie ma przeciwwskazań do mieszania płynów o różnej barwie, jeśli są wykonane w tej samej technologii. W sytuacji awaryjnej można dolać płynu IAT do OAT, co nie spowoduje uszkodzenia układu, ale może wpłynąć negatywnie na właściwości czynnika chłodzącego. Aby całkowicie uniknąć ryzyka, najlepiej jest mieszać tylko płyny tego samego rodzaju, niezależnie od koloru cieczy chłodzącej.

Czytaj więcej Czytaj mniej

Czy oleje Tedex mogą być stosowane w nowoczesnych silnikach Diesel z systemami oczyszczania spalin?

Tedex oferuje oleje silnikowe spełniające wymagania najbardziej zaawansowanych technologicznie silników wiodących producentów pojazdów. Wśród szerokiej gamy olejów silnikowych można wyróżnić produkty spełniające najwyższe klasyfikacje ACEA Cx, które charakteryzują oleje do silników z systemami oczyszczania spalin, w samochodach osobowych, w tym DPF.


Czy kolor oleju przekładniowego do automatycznych skrzyń biegów wpływa na jego właściwości?

O kolorze oleju - niezależnie do jakich zastosowań - dodany do oleju barwnik lub pigment. Niezależnie od koloru oleju produkt będzie posiadał właściwości i specyfikacje zależne od użytych surowców - bazy olejowej o dodatków uszlachetniających.


W przeszłości mogliśmy się spotkać głównie z olejami ATF w kolorze czerwonym, ale wraz z pojawianiem się nowych technologii i produktów na rynku są również obecne oleje w kolorze zielonym, niebieskim czy brązowym.

Wielu producentów barwi swoje produkty, aby odróżnić je na rynku oraz zachęcić klientów do kupna swojego produktu - ponieważ jest w tym samym kolorze.

Zawsze należy patrzeć na specyfikacje oleju oraz na spełniane przez niego normy - być może wymiana na olej w innym kolorze będzie dobrym rozwiązaniem bez szkody dla podzespołów.

Czytaj więcej Czytaj mniej

Czy stosowanie olejów o wydłużonym przebiegu jest bezpieczne dla silnika?

Oleje silnikowe o wydłużonym przebiegu spełniają rygorystyczne i specyficzne wymagania stosownych norm m.in. VW, BMW, GM, czy Ford kwalifikujące je jako oleje silnikowe o wydłużonych przebiegach. Potwierdzają to oficjalne listy smarownicze wydawane przez tychże producentów silników. 


Technologicznym wyróżnikiem olejów o wydłużonych przebiegach jest odpowiednio zbilansowana kompozycja olejów bazowych oraz pakietu dodatków uszlachetniających nadających im wyjątkowej odporności na niekorzystne zjawiska termooksydacyjne czy naturalne procesy starzenia. Na ogół oleje silnikowe o przedłużonych przebiegach zestawiane są w oparciu o oleje bazowe Grupy III lub Grupy IV wg. API, czyli w oparciu o oleje niekonwencjonalne i syntetyczne. Oleje bazowe Grupy III i IV w porównaniu do mineralnych olejów bazowych Grupy I oraz Grupy II, charakteryzują się znacznie wyższym wskaźnikiem lepkości (co daje lepszą charakterystykę lepkościowo-temperaturową), niższą zawartością siarki oraz wyższą zawartością węglowodorów nasyconych (co podnosi odporność na utlenianie). Odpowiednio skomponowane oleje bazowe zestawione z pakietem dodatków uszlachetniających dopasowanym do specjalnych wymagań stawianych przez producentów silników pozwala na otrzymanie specjalistycznych olejów przystosowanych do pracy przy wydłużonych przebiegach między wymianami.

Czytaj więcej Czytaj mniej

Oleje technologi LOW SAPS

Wraz ze zmianami konstrukcyjnymi i nowymi wymogami w zakresie ochrony środowiska, producenci samochodów ustalają własne normy na oleje silnikowe. Swoje specyfikacje i badania testowe stosują praktycznie wszyscy główni producenci samochodów. Specyfikacje te uwzględniają warunki eksploatacji oleju, takie jak praca w silniku z pompowtryskiwaczami, w warunkach wydłużonych okresów wymiany oleju, czy w warunkach funkcjonowania systemów oczyszczania spalin, dużych obciążeń itp.


Najnowsza norma Euro 6 wprowadzona przez Rozporządzenie Komisji (UE) 459/2012 w 2014 roku zmniejszyła dopuszczane ilości emitowanych zanieczyszczeń przez lekkie pojazdy osobowe, zaś wprowadzona wcześniej norma Euro 5 wymusza, aby wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze wyposażone w silnik Diesla miały zamontowany filtr DPF. W konsekwencji auta wymagają stosowania odpowiednio dobranych środków smarnych. Aby nowo wyprodukowane auta spełniały poziom ograniczenia emisji minimum Euro 4 lub wyższy, konieczne stało się dodanie w układzie wydechowym aut systemu oczyszczania spalin: selektywnej katalitycznej redukcji (SCR) w przypadku samochodów ciężarowych oraz recyrkulacji spalin (EGR) i filtrów cząstek stałych (DPF) w przypadku silników Diesla w samochodach osobowych. 
Zmiany zastosowane w konstrukcji silników i układzie redukcji spalin, wymusiły konieczność opracowania zupełnie nowych formulacji olejów o niskim poziomie popiołu siarczanowego, siarki i fosforu - czyli czynników mających wpływ na tworzenie popiołów i zanieczyszczanie katalizatorów. Wprowadzenie tych ograniczeń spowodowało rewolucję w chemii dodatków uszlachetniających.

Konieczne okazało się zastosowanie zupełnie nowych związków chemicznych, które nie tworzą popiołów w procesie spalania, a jednocześnie zapewnią takie same zabezpieczenie współpracujących części i tak samo długie przebiegi między wymianami, jak oleje dotychczas stosowane. Przykładem odpowiednich olejów silnikowych są oleje "LOW SAPS" dla samochodów ciężarowych. Oleje wyprodukowane w technologii "LOW SAPS" – charakteryzują się niskimi poziomami popiołu siarczanowego (SA), fosforu (P) i siarki (S). Poziom ograniczeń zależy od klasy jakości ACEA: dla klasy E9 (ciężarówki) - ( popiół siarczanowy (sulphated ash-S.A.) - poniżej 1,0%, S (siarka) 0,4%, P (fosfor) 0,12%, natomiast dla samochodów osobowych ACEA C2/C3 - SA poniżej 0,8%; ACEA C1/C4 - SA poniżej 0,5%. Ta innowacyjna formulacje pozwala na wydłużenie czasu bezawaryjnej pracy filtra DPF, ochronę silnika oraz ograniczają zużycie paliwa i minimalizują emisje do atmosfery szkodliwych substancji. Obowiązywanie normy Euro 6 będzie skutkowało ograniczeniem negatywnego wpływu spalin samochodowych na otaczające nas środowisko.

 

Firma Tedex wprowadziła na rynek oleje LOW SAPS dla pojazdów osobowych, dostawczych i kamperów:

 

Produkty te możecie zakupić w naszym sklepie internetowym.


Oleje Tedex wytworzone w technologii LOW SAPS minimalizują powstawanie osadów wysokotemperaturowych, zapobiegają gromadzeniu się czarnego szlamu (black sludge), zabezpieczają gładzie cylindrów przed polerowaniem (bore polishing). Gwarantują łatwe zapalanie silnika w zimowych warunkach i prawidłowe jego smarowanie w całym zakresie temperatur pracy. Obniżają zużycie paliwa w granicach 2,5-3 proc. Oleje mają właściwości myjąco-dyspergujące, tzn. utrzymuje idealną czystość elementów silnika, zapobiega powstawaniu czarnego szlamu. 

Czytaj więcej Czytaj mniej

Które produkty Tedex przeznaczone są do wydłużonych przebiegów?

Firma Tedex wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów w swoim asortymencie posiada również oleje o wydłużonych przebiegach oraz całą gamę wysokojakościowych olejów dla wszystkich użytkowników czterech kółek.


  • Tedex Synthetic Premium Motor Oil, SAE 5W-30 to najwyższej klasy, flotowy, wielosezonowy olej silnikowy przeznaczony do najnowocześniejszych silników z zapłonem iskrowym oraz wysokoprężnych (Diesla), zarówno bez doładowania jak i doładowanych, w które wyposażone są samochody osobowe (VW, Audi, Seat, Skoda) i lekkie samochody dostawcze. Olej ten opracowano specjalnie do silników Volkswagena TDI, posiada najwyższe dopuszczenia koncernu Volkswagena - VW 504 00/507 00. Szczególnie polecany jest do smarowania wielozaworowych silników dużej mocy z turbodoładowaniem, pompowtryskiwaczem oraz z filtrem cząstek stałych a także zasilanych gazem LPG. Zalecany jest do silników, w których producent przewiduje wydłużone przebiegi pomiędzy wymianami oleju nawet do 50 000 km.
     
  • Tedex Synthetic Motor Oil, SAE 5W-40 to w pełni syntetyczny olej silnikowy opracowany przy współpracy z Grupą VW jako olej technologii niskopopiołowej LOW SAPS do nowoczesnych silników benzynowych i Diesla z filtrami cząstek stałych ze standardowymi przebiegami między wymiarowymi 15 tys km. Olej ten opracowano specjalnie do silników Volkswagena TDI, posiada najwyższe dopuszczenia koncernu Volkswagena. Przeznaczony jest do smarowania wszystkich typów najnowocześniejszych silników z zapłonem iskrowym oraz wysokoprężnych (Diesla), zarówno bez doładowania jak i doładowanych, w które wyposażone są samochody osobowe. Szczególnie polecany jest do smarowania wielozaworowych silników dużej mocy z turbodoładowaniem, wtryskiem paliwa i z katalizatorami spalin. Może być również stosowany w czterosuwowych silnikach motocykli.
     
  • Tedex Runner Motor Oil, 10W-40 przeznaczony jest do smarowania nowoczesnych silników z zapłonem iskrowym. Szczególnie zalecany jest do smarowania silników dużej mocy pracujących w ekstremalnych warunkach, wyposażonych w systemy wtrysku paliwa i najnowocześniejsze katalizatory spalin. Może być też używany do smarowania praktycznie wszystkich typów silników wysokoprężnych samochodów osobowych i dostawczych, wszędzie tam, gdzie producenci zalecają stosowanie oleju klasy lepkości SAE 10W-40. Doskonale sprawdza się w warunkach jazdy miejskiej i przy rozwijaniu dużych prędkości na autostradach.
     
  • Tedex Motorbike, SAE: 10W-30 nowoczesny, półsyntetyczny olej wielosezonowy do smarowania silników czterosuwowych z katalizatorem lub bez, chłodzonych powietrzem lub cieczą, pracujących w ciężkich warunkach eksploatacji. Przeznaczony jest do smarowania wszystkich silników czterosuwowych stosowanych w motocyklach, zapewniając ochronę i czystość silników pracujących we wszystkich rodzajach motocykli w każdych warunkach. Zalecany do smarowania czterosuwowych silników motocyklowych, najnowszych konstrukcji, mocno obciążonych a także do stosowania w motocyklowych skrzyniach biegów i przekładniach z mokrym sprzęgłem. Jest zamienny z olejami podobnej kategorii jakości wg API SG/CD i 4T.
Czytaj więcej Czytaj mniej

Co to jest aquaplaning?

Aby zrozumieć, czym jest aquaplaning warto przytoczyć samą definicję.

 

Aquaplaning to utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między oponą a jezdnią. W rezultacie może wystąpić utrata kontroli nad pojazdem. O aquaplaning łatwo (między innymi) podczas jazdy w czasie lub po deszczu na asfaltowych nawierzchniach z wygniecionymi koleinami lub nierównościami, w których zbiera i długo się utrzymuje wystarczająco gruba warstwa wody.


Jakie odczucia może mieć kierowca? W zasadzie można powiedzieć, że są bardzo podobne jak podczas jazdy po oblodzonej nawierzchni. W podobny sposób należy też postępować: unikać gwałtownych ruchów kierownicą, jeżeli hamowanie jest bezwzględnie konieczne należy (o ile samochód nie jest wyposażony w ABS) robić to z wyczuciem, a w przypadku konieczności intensywnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjnie (impulsowo).
Zjawisko to, jest również niepożądane w rajdach. Nie zawsze jednak możemy omijać kałuże, gdyż zmieniamy swój optymalny tor jazdy.

Źródło: www.wikipedia.pl

Czytaj więcej Czytaj mniej