Producent i dystrybutor środków smarowych dla motoryzacji i przemysłu

Porady dla kierowców

Poślizg tylnej osi w aucie przednionapędowym – co robić?

Technika jazdy poślizgami, dla nas rajdowców, jest tematyką powszechnie znaną a dla kibiców rajdowych bardzo lubianą. Ale co robić gdy poślizg spotka nas na zwyklej drodze? Czy możemy nauczyć się pewnego zachowania i szybkich reakcji, które uratują nas przed opuszczeniem drogi? Oczywiście, że tak!

Co robić gdy poślizg nam się już przydarzy?


Przede wszystkim liczy się szybkość reakcji. Naturalną sekwencją ruchów, w przypadku jazdy przednionapędowym samochodem, jest zdjęcie nogi z pedału hamulca oraz odpowiednia kontra kierownicą. Kontra ta, nie może być gwałtowna i musimy wiedzieć kiedy wyprostować koła. W przeciwnym razie samochód może zostać obrócony w przeciwnym kierunku.
Oczywiście sama teoria nie wystarczy. Aby umieć prawidłowo zareagować w tego typu sytuacjach drogowych ważny jest trening. Najlepiej na zaśnieżonych placach, których w dużych miastach nie brakuje.

Czytaj więcej Czytaj mniej

Przygotowanie do długiej podróży

My, miłośnicy motoryzacji, bardzo często decydujemy się na samochodowe wakacyjne wojaże. Nie ma jednak nic gorszego jak awaria techniczna w dniu wyjazdu bądź zapomnienie zabrania kilku ważnych rzeczy. Poniżej kilka porad z mojej strony, które mogą pomóc Wam podczas planowania długiej podróży.


  • stan techniczny samochodu – samemu koniecznie sprawdź stan i ciśnienie ogumienia (w tym zapasowego!), stan wycieraczek, oświetlenia zewnętrznego. Warto też skontrolować wszystkie płyny, a przed wyjątkowo długą podróżą wymienić olej i filtr powietrza. Polecam również wybrać się na przegląd samochodu do zaufanego mechanika, który spojrzy na najważniejsze podzespoły pojazdu.
  • wyposażenie – pamiętaj o podstawowych rzeczach, czyli :apteczce, trójkącie, gaśnicy oraz kamizelce odblaskowej. Ta ostatnia jest wymagana w kilku krajach europejskich. Dodatkowo, radzę zaopatrzyć się w komplet zamiennych żarówek, latarkę oraz niewielką ilość oleju do potencjalnych dolewek.
  • bagażnik – ważne jest równomierne rozłożenie bagażu. Równy rozkład (prawa i lewa strona), najcięższe rzeczy w kierunku środka auta oraz umiejscowienie ich możliwie najniżej spowoduje lepszy rozkład masy w naszym samochodzie, co wpłynie pozytywnie na właściwości trakcyjne.
  •  pamiętaj o sobie –wyśpij się dobrze  przed podróżą, pamiętaj o przerwach i jedz rozsądnie. Szerokiej drogi!
Czytaj więcej Czytaj mniej

Jak prawidłowo odczytać rozmiar opony?

Rozmiar opony możesz znaleźć na jej bocznej części. Oznaczenie jest zapisane jak ciąg znaków, takich jak: 195/60 R16 91V lub 195/60R15 91. Jak je odczytać na przykładzie?


205 - szerokość opony wyrażona w milimetrach.
50 - wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony do szerokości bieżnika.
R - oznaczenie opony radialnej.
16 - podana w calach średnica obręczy, będąca jednocześnie średnicą osadzenia.
82 - indeks nośności.
T - indeks prędkości. 

Czytaj więcej Czytaj mniej

Jak stać się lepszym kierowcą?

Jeżeli już poznałeś podstawowe zasady dla początkujących kierowców, masz za sobą kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, chcesz doskonalić swoje umiejętności, warto zastanowić się co dalej. Bycie dobrym kierowcą polega na ciągłej poprawie własnych umiejętności za kierownicą oraz sposobów przewidywania różnych sytuacji na drodze. Skąd więc warto czerpać wiedzę?


  • szkoły bezpiecznej jazdy – od kilku lat w Polsce istnieje wiele szkół bezpiecznej jazdy, gdzie można wziąć kilka lekcji z doświadczonym instruktorem. Można nauczyć się wychodzenia z poślizgów, skorygować błędy, które są już Twoim nawykiem i podpatrzeć ekspertów.
  • rajdy samochodowe – jazda na limicie, walka o dziesiąte części sekundy, różne nawierzchnie. To codzienność jaką spotykamy na odcinkach specjalnych w rajdach samochodowych. Szczerze zachęcam do podpatrzenia techniki jazdy kierowców rajdowych. Można się naprawdę wiele nauczyć. Zapraszam na odcinki specjalne!
  •  trening – żadna teoria nie zastąpi jednak treningu, podczas którego będziemy mogli poznać zachowanie naszego pojazdu. Nie musisz jednak szukać toru wyścigowego, których w Polsce praktycznie nie ma. Wystarczy duży plac, po którym będziesz mógł się bezpiecznie poruszać. Najlepszą porą na trening jest zima, gdyż wówczas wyczujesz zachowanie Twojego samochodu podczas jazdy w poślizgu, a co również ważne, w stopniu minimalnym zużywają się opony, klocki i tarcze hamulcowe oraz zawieszenie pojazdu.
Czytaj więcej Czytaj mniej

Znaczenie ciśnienia powietrza w oponach

Dla kierowcy rajdowego ciśnienie w oponach może być decydujące o wyniku na odcinku specjalnym. Wielokrotnie po kilkuset metrach wiem, że ciśnienie w oponach naszego Peugeot 207 S2000 powinno być wyższe lub niższe o 0,1 bara. Zwyczajny kierowca oczywiście tego nie odczuje, dlatego zachęcam do częstej kontroli ciśnienia w oponach.


  • zużycie bieżnika - ogumienie używane przez dłuższy czas ze zbyt niskim ciśnieniem powoduje zdecydowanie większe zużycie bieżnika po obu zewnętrznych stronach opony.
  • przegrzewanie się opony – uginająca się część opony dużo bardziej się będzie nagrzewać. Wówczas można zauważyć ciemniejszy pas na całym obwodzie ściany bocznej opony.

Co się stanie gdy ciśnienie w naszych oponach jest zbyt wysokie?

  • zużycie bieżnika – większa eksploatacja bieżnika w środkowej części.
  • utrata amortyzacji – zbyt twarda opona przestanie spełniać swoje funkcje amortyzujące, co z kolei obniży komfort jazdy i spowoduje większe zużycie elementów zawieszenia pojazdu.
Czytaj więcej Czytaj mniej

Ekonomiczna jazda

Bardzo często kupując nasz wymarzony samochód zadajemy sprzedawcy podstawowe pytanie: ile pali? Wybieramy oczywiście te najbardziej ekonomiczne, najnowocześniejsze, hybrydy, z silnikiem diesla. Nie zdajemy sobie jednak sprawy jak wiele zależy od naszej jazdy. Oto kilka najważniejszych punktów, do których warto się stosować:


  • minimalizuj wagę – każdy zbędny kilogram w naszym samochodzie wpływa na spalanie. Przejrzyj dobrze bagażnik, może wozisz zbędne przedmioty, które jedynie powodują wzrost masy całego pojazdu.
  • opory powietrza – opływowość pojazdu, dla nas kierowców rajdowych jest bardzo ważnym elementem wpływającym na czas przejazdu odcinka specjalnego. Dla zwykłych kierowców, wpływa to bardziej na spalanie paliwa. Każdy wystający element samochodu (np. bagażniki dachowe) lub otwarte szyby boczne mają negatywny wpływ na spalanie.
  • wybieraj odpowiednio biegi – staraj się jeździć na jak najwyższych możliwie biegach. Staraj się też jak najszybciej wrzucać dwójkę, ponieważ częsta jazda na pierwszym biegu wyraźnie podwyższa zużycie paliwa.
  • hamuj silnikiem – podczas dojeżdżania do skrzyżowań lub świateł staraj się hamować biegami. Wówczas nawet ani kropla paliwa nie będzie się wydostawała z Twojego baku. Ma to bardzo istotny wpływ na ekonomikę jazdy.
  • ciśnienie w oponach – zbyt niskie może mieć wpływ na spalanie. Przykładowo, mniejsze od odpowiedniego ciśnienie o 0,6 bara, spowoduje 4% wzrost zużycia paliwa.
Czytaj więcej Czytaj mniej

Jak przygotować auto do zimy?

Ostatnie zimy w Polsce dały mocno we znaki kierowcom. Temperatura często spadała poniżej -20 stopni, dodatkowo spotykały nas obfite opady śniegu. Dlatego prezentuję Wam kilka porad jak przygotować samochód do zimy. Jeżeli dobrze się przygotujemy, to żaden mróz i śnieg nie będzie nam straszny. O czym pamiętać przede wszystkim?


  •  wyposażenie samochodu – pamiętaj aby przed sezonem zimowym zakupić: skrobaczkę, zmiotkę do śniegu, łopatkę do wykopania samochodu
  • ogumienie – to podstawa i rzeczywiście można zauważyć, że zdecydowana większość kierowców wymienia opony na zimowe. Chciałbym przy okazji obalić pewien mit. Opony uniwersalne nigdy nie zastąpią nam dobrego kompletu na zimę i lato. Prawda jest taka, że ani w upalne dni, tym bardziej podczas opadów śniegu nie będą spisywały się dobrze.
  • stan akumulatora – jeżeli przez kilka lat posiadasz ten sam akumulator, to warto sprawdzić jego stan. Inaczej, możesz się przekonać o tym po pierwszych mrozach, gdy rozrusznik nawet nie zakręci.
Czytaj więcej Czytaj mniej

Idealne obuwie do jazdy

Patrząc na strój kierowcy rajdowego można z łatwością zauważyć, że buty które stosujemy różnią się od normalnego, codziennego obuwia. Przyczepność, którą zapewniają, dają nam poczucie pewności i komfortu podczas pokonywania odcinków specjalnych z dużymi prędkościami. Nie inaczej jest jednak podczas codziennej jazdy. Jakość, a co ważniejsze typ, obuwia które mamy podczas jazdy ma ogromne znaczenie w temacie naszego bezpieczeństwa za kółkiem.


Jakie więc obuwie wybrać? Podstawą jest cienka, równa podeszwa, ponieważ dzięki niej możemy dobrze wyczuwać pedały oraz perfekcyjnie dobierać ich odchylenie. Zbyt gruba podeszwa nie da nam dobrego czucia pedału. Z kolei zbyt szeroka spowoduje, że będziemy naciskać 2 pedały jednocześnie.

Na koniec ważna informacja dla pań. Szpilkom w samochodzie mówimy stanowcze nie! 

Czytaj więcej Czytaj mniej

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Podstawowym elementem bezpiecznej jazdy jest prawidłowa pozycja za kierownicą. Nie chodzi jedynie o to aby czuć się wygodnie ale w krytycznych momentach za kierownicą umieć odpowiednio zareagować. Niestety, mając źle ustawiony fotel, siedząc za daleko, lub za blisko, nasze ruchy za kierownicą mogą być utrudnione. Oto kilka najważniejszych informacji na temat odległości fotela od kierownicy.


Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowana większość kierowców siedzi za blisko kierownicy. Najprawdopodobniej, wynika to ze złych nawyków wziętych już podczas lekcji nauki jazdy. Jaka powinna być odpowiednia odległość? Wyznaczamy ją kładąc ręce na szczycie kierownicy tak, aby dotykały jej nadgarstkami. Powinny być one wyprostowane, a całe plecy oparte o fotel. Natomiast lewa noga, po wciśnięciu pedału sprzęgła, powinna być wyprostowana.

Często widzę, że szczególnie młodzi kierowcy, lubią kłaść oparcie fotela mocno do tyłu. Prawda jest jednak taka, że takie rozwiązanie nie jest ani wygodne, ani tym bardziej bezpieczne. Nasze plecy powinny całkowicie przylegać do fotela, co spowoduje, że fotel będzie nas „trzymał” w zakrętach, a my będziemy mogli komfortowo pokonywać długie trasy.

Czytaj więcej Czytaj mniej

Podstawowa eksploatacja samochodu, czyli na co zwracać uwagę

Bardzo często początkujący kierowca zapomina o czasowej kontroli kilku elementów w swoim pojeździe. Jest to tak samo ważne jak prawidłowa pozycja za kierownicą lub bezpieczne poruszanie się po drogach. Co należy kontrolować aby samochód cieszył się dobrym stanem technicznym? Oto kilka najważniejszych pozycji:


  •  samochód zimą – częstym grzechem polskich kierowców jest niedokładne odśnieżanie samochodu.  Często widzę podczas zimy jadące auta z wielką czapą śniegu, bądź odśnieżoną jedynie przednią szybą.
  • ogumienie – kontroluj często stan ogumienia, gdyż jest to element czynnie wpływający na nasze bezpieczeństwo. Zwracaj uwagę na boczne ściany opony (często wrogiem dla nich są krawężniki) oraz oczywiście na stan bieżnika.
  • zachowanie czystości – mycie samochodu nie tylko wpływa na to jak wygląda nasz samochód ale również na jego stan. Na korozję szczególnie narażone jest dół pojazdu, dlatego dobrze jest po zimie, dobrze jest zmyć z podwozia warstwę soli.
Czytaj więcej Czytaj mniej

Pozycja rąk na kierownicy

Ułożenie rąk na kierownicy to moim zdaniem najczęściej popełniany błąd kierowców. Pierwsza, najważniejsza zasada, to prowadzenie samochodu obiema rękami. W kryzysowych sytuacjach, jak najechanie na kamień, zajechanie przez kogoś drogi, może mieć decydujące znaczenie w SZYBKIEJ reakcji.


Ułożenie rąk na kierownicy to moim zdaniem najczęściej popełniany błąd kierowców. Pierwsza, najważniejsza zasada, to prowadzenie samochodu obiema rękami. W kryzysowych sytuacjach, jak najechanie na kamień, zajechanie przez kogoś drogi, może mieć decydujące znaczenie w SZYBKIEJ reakcji.
Jak więc powinniśmy trzymać ręce na kierownicy? Najczęściej mówi się o zasadzie „za piętnaście trzecia”. Wyobraźmy sobie, że kierownica jest zegarem. Właśnie w miejscach wskazówek pokazujących godzinę 2:45 powinniśmy trzymać ręce.

Czytaj więcej Czytaj mniej

Co to jest aquaplaning?

Aby zrozumieć, czym jest aquaplaning warto przytoczyć samą definicję.

 

Aquaplaning to utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między oponą a jezdnią. W rezultacie może wystąpić utrata kontroli nad pojazdem. O aquaplaning łatwo (między innymi) podczas jazdy w czasie lub po deszczu na asfaltowych nawierzchniach z wygniecionymi koleinami lub nierównościami, w których zbiera i długo się utrzymuje wystarczająco gruba warstwa wody.


Jakie odczucia może mieć kierowca? W zasadzie można powiedzieć, że są bardzo podobne jak podczas jazdy po oblodzonej nawierzchni. W podobny sposób należy też postępować: unikać gwałtownych ruchów kierownicą, jeżeli hamowanie jest bezwzględnie konieczne należy (o ile samochód nie jest wyposażony w ABS) robić to z wyczuciem, a w przypadku konieczności intensywnego hamowania stosować hamowanie pulsacyjnie (impulsowo).
Zjawisko to, jest również niepożądane w rajdach. Nie zawsze jednak możemy omijać kałuże, gdyż zmieniamy swój optymalny tor jazdy.

Źródło: www.wikipedia.pl

Czytaj więcej Czytaj mniej