
Temperatura zapłonu w tyglu zamkniętym (automat) – metoda Pensky-Martens
Dlaczego warto badać temperaturę zapłonu?
Temperatura zapłonu to jeden z kluczowych parametrów charakteryzujących bezpieczeństwo i jakość oleju. Jest szczególnie istotna w produktach narażonych na działanie wysokich temperatur – takich jak oleje silnikowe.
Wysoka temperatura zapłonu świadczy o stabilności termicznej i czystości oleju, a jej gwałtowny spadek może wskazywać na:
- rozcieńczenie oleju paliwem lub inną lotną substancją,
- kontaminację (np. w wyniku mieszania z innym olejem),
- początek procesu degradacji (kraking, utlenianie).
Obniżona temperatura zapłonu nie tylko wpływa na właściwości użytkowe oleju, ale zwiększa również ryzyko zapłonu w eksploatacji, co może być niebezpieczne w układach pracujących w wysokiej temperaturze lub pod ciśnieniem.
Warto zaznaczyć, że temperatura zapłonu mierzona w tyglu zamkniętym jest zazwyczaj o kilka stopni niższa niż w tyglu otwartym, ponieważ pary gromadzą się nad próbką w zamkniętej przestrzeni i łatwiej osiągają stężenie zapalne.