Jednym z powodów nadmiernego zużycia oleju silnikowego może być jego odparowalność. Parametr ten określany jest w teście Noacka (ASTM D5800), który polega na wygrzewaniu próbki oleju w temperaturze 250°C przez 60 minut przy stałym przepływie powietrza i podciśnieniu. Na tej podstawie oblicza się, ile procent masy oleju odparowało.

Im wyższa odparowalność, tym:

  • szybciej spada poziom oleju w silniku,
  • częściej użytkownik musi go uzupełniać,
  • większe jest ryzyko nieregularnego i trudnego do przewidzenia zużycia.

Nowoczesne silniki z turbosprężarkami i bezpośrednim wtryskiem paliwa generują bardzo wysokie temperatury, szczególnie przy dużym obciążeniu czy podczas upałów. W takich warunkach lekkie frakcje oleju mogą szybciej się ulatniać. Jeśli olej ma wysoki parametr Noacka, straty objętości mogą być zauważalne już w trakcie jednego interwału wymiany.

Odparowanie lekkich molekuł wpływa także na właściwości oleju:

  • wzrost lepkości,gorszy zimny start silnika,
  • spadek wydajności pracy jednostki,
  • zwiększone tworzenie się osadów i nagarów,
  • zaburzenie równowagi dodatków w oleju.

Dlatego parametr Noacka jest tak ważny – nie tylko mówi o potencjalnych dolewkach, ale również o tym, jak długo olej zachowa stabilną charakterystykę pracy.

W laboratorium TEDEX test Noacka jest standardową metodą kontroli jakości, która pozwala zagwarantować, że nasze oleje sprawdzą się nawet w najbardziej wymagających warunkach eksploatacji.